Americas

United States
Puerto Rico

Europe

Denmark
Germany
Ireland
Norway
Poland
Sweden
United Kingdom
Spain

Americas

United States
Puerto Rico

Europe

Denmark
Germany
Ireland
Norway
Poland
Sweden
United Kingdom
Spain

BLIK – mobilna metoda płatności – zrewolucjonizował płatności bezgotówkowe: i stacjonarne, i online. Użytkownicy BLIKA nie muszą mieć nawet karty płatniczej. Jest on również darmowy. Dziś nie przyjmować płatności BLIKIEM, zwłaszcza w e-commerce, to tak, jakby świadomie skazywać się na utratę klientów. I to w jakiej skali!

Kto i ile płaci BLIKIEM

Każdego dnia klienci realizują BLIKIEM prawie 6 mln transakcji. Jej średnia kwota w 1. kwartale 2024 roku to 143 zł, a wartość wszystkich osiągnęła prawie 74 mld zł – o 48% więcej niż w tym samym okresie w roku poprzednim1.

W Polsce już połowa internautów płaci BLIKIEM przynajmniej raz w miesiącu2. Transakcji BLIKIEM w Internecie jest 5 razy więcej niż transakcji kartami płatniczymi! Aktywnie i regularnie korzysta z tej metody ponad 16 mln osób, a w systemie zarejestrowanych jest już niemal 30 mln aplikacji mobilnych3.

Czemu BLIK zawdzięcza wciąż rosnącą popularność, zwłaszcza w płatnościach przez Internet? 

Jest jednocześnie:

  • bardzo bezpieczny – płatność bez karty, a więc i bez podawania wrażliwych danych karty lub konta, za to z wykorzystaniem zabezpieczeń bankowych w aplikacji mobilnej,

  • bardzo wygodny – klienci nie rozstają się zwykle ze smartfonem, zawsze mają go przy sobie, a karty nie muszą mieć wcale,

  • bardzo szybki – cała transakcja może trwać nawet 1-2 s.

Kod BLIK generowany w aplikacji mobilnej banku jest jednorazowy i ważny tylko przez 2 minuty. To minimalizuje ryzyko, że ktoś ten kod przechwyci i wykorzysta do nieautoryzowanej transakcji.

 

BLIK – najczęściej wybierana metoda płatności w e-commerce4

W pierwszym kwartale 2024 r. najwięcej transakcji BLIKIEM klienci zrealizowali w e-commerce – w tym kanale odbyła się co druga płatność. Użytkownicy BLIKA zapłacili w sieci aż 264,9 mln razy, czyli o 28% więcej niż rok wcześniej. Wartość tych transakcji osiągnęła 37,8 mld zł (o 11 mld więcej niż rok wcześniej). Najczęściej korzystano z BLIKA na platformach typu „marketplace”. Średnia wartość koszyka zakupowego wyniosła 123 zł, natomiast największą wartość koszyka odnotowały e-sklepy z kategorii „moda”. Było to średnio 230 zł.

Bramka płatnicza – koniecznie z BLIKIEM

Prowadząc firmę e-commerce, warto korzystać z takiej bramki płatniczej, która oferuje płatność BLIKIEM. Ta metoda płatności będzie zyskiwać coraz więcej zwolenników, zwłaszcza wśród młodszych klientów, ponieważ zastępuje kartę płatniczą, również w bankomacie. 

Elavon oferuje bramkę płatniczą, która zapewnia przyjmowanie płatności BLIKIEM. Kupujący płacą online na stronie płatności Elavon. Bramka obsługuje oczywiście wszystkie pozostałe najpopularniejsze metody płatności: najważniejszymi kartami płatniczymi, portfelami elektronicznymi Google Pay i Apple Pay oraz szybkimi przelewami międzybankowymi A2A. Klienci, którzy z niej korzystają, mogą również wysyłać kupującym personalizowane logotypem firmy linki do płatności wprost z panelu bramki (Pay-by-Link). 

 

Jak odbywa się płatność BLIKIEM

Bardzo prosto. Bez dodatkowej aplikacji. Wystarczy, że bank klienta w swojej aplikacji mobilnej udostępnia BLIK. Można mówić o kilku rodzajach płatności: z kodem, bez kodu i zbliżeniowej.

BLIK z kodem: stacjonarnie i online

Po zalogowaniu się do aplikacji bankowej i wygenerowaniu 6-cyfrowego kodu BLIK klient wpisuje go: na stronie płatności – gdy płaci przez Internet, lub na terminalu – gdy płaci stacjonarnie. Następnie zatwierdza transakcję w aplikacji bankowej.

Cała operacja trwa kilkanaście sekund. Wykonywana na smartfonie online – klienci coraz częściej w ten sposób robią zakupy – jeszcze krócej: nawet kilka sekund, ponieważ kod BLIK można skopiować w aplikacji i wkleić na stronie płatności e-sklepu lub bramki płatniczej.

BLIK OneClick: bez kodu – przez Internet w „zaufanych sklepach”

Ten sposób płatności online nie wymaga nawet wpisywania 6-cyfrowego kodu przy realizowaniu transakcji. Gdy klient kupuje coś w sklepie internetowym, w którym robił już wcześniej zakupy i który został zapisany w aplikacji bankowej, może zapłacić jednym kliknięciem. Ponadto w mgnieniu oka i bezpiecznie, ponieważ zarówno sama płatność, jak i aplikacja bankowa mają szereg niezbędnych zabezpieczeń. Osoba, która decyduje się na korzystanie z BLIK bez kodu, musi dodać najpierw w aplikacji mobilnej wybrany sklep do kategorii „zaufanych” i dopiero potem może płacić jednym kliknięciem. Z kolei o zabezpieczenia samej transakcji dbają systemy płatności online, wbudowane w bramkę płatniczą.

BLIK bez kodu – zbliżeniowo – tylko stacjonarnie

Płacąc BLIKIEM w sklepie stacjonarnym, klient musi mieć włączoną funkcję NFC, by uzyskać łączność z terminalem, i blokadę ekranu – by transakcja była bezpieczna. Najpierw odblokowuje telefon, potem zbliża go do terminala. Wystarczy, gdy powie, że chce zapłacić zbliżeniowo. W kasach samoobsługowych wybiera „Płatność kartą” i zbliża odblokowany smartfon do terminala. Transakcja przebiega bez użycia karty i bez wpisywania kodu5.

 

Elavon oferuje możliwość płatności BLIKIEM

BLIK to rozwiązanie wszechstronne. Służy również do wypłaty gotówki z bankomatu, więc klienci nie muszą nosić przy sobie karty płatniczej. 

Co więcej, za klika miesięcy dostępne będą również płatności odroczone – BLIK Płacę później, a z tego typu usług chętnie korzystają polscy internauci. To dobra wiadomość dla rynku e-commerce.

BLIK będzie również dostępny za granicą, w Słowacji i Rumuni, a plany na przyszłość Polskiego Standardu Płatności, operatora BLIKA, obejmują całą Strefę Euro. Na razie za granicą można w ten sposób płacić tylko stacjonarnie, zbliżeniowo i w terminalach z logo Mastercard. Bez opłat za przewalutowanie.

Share:

Kontynuuj czytanie

Handel i media spolecznosciowe artykuł

Handel i media spolecznosciowe

Cyfrowe portfele artykuł

Cyfrowe portfele

Zmiany handel detaliczny artykuł

Zmiany handel detaliczny

Your Order
  • Qty:

    X

    Delete Product