Ameryka

Stany Zjednoczone
Puerto Rico

Europa

Dania
Niemcy
Irlandia
Norwegia
Polska
Szwecja
Wielka Brytania
Hiszpania

Ameryka

Stany Zjednoczone
Puerto Rico

Europa

Dania
Niemcy
Irlandia
Norwegia
Polska
Szwecja
Wielka Brytania
Hiszpania

Wszystko tak szybko się zmienia. Dotrzymanie kroku tym zmianom, a co dopiero przygotowanie się na nie, może się wydawać właścicielom firm zadaniem ponad ich siły!

Widząc to, razem z agencją badań rynku Ipsos MORI, zbadaliśmy, co dorośli Polacy zamierzają robić w miarę rozluźniania restrykcji sanitarnych. Wyniki tego badania mogą być pomocne w przygotowaniu firmy do odbudowy i wzrostu.

Badanie zostało przeprowadzone online między 2 a 4 czerwca 2021 r. na 1086 osobach zamieszkałych w Polsce. Respondenci w wieku od 16 do 60 lat byli pytani o formy płatności, z których zaczęli korzystać lub korzystanie z których zintensyfikowali w wyniku pandemii COVID-19 i z których z nich zamierzają nadal korzystać w miarę, jak życie będzie wracało do normalności.

Nasze najważniejsze wnioski to: 

  • 90% z tych, którzy zaczęli korzystać z bezdotykowych form płatności lub zintensyfikowali korzystanie z nich w związku z pandemią, zamierza nadal posługiwać się tą metodą po zniesieniu restrykcji w Polsce. Najwięcej zwolenników tej metody, aż 96%, zaobserwowano w przedziale wiekowym 45–60.
  • Elektroniczne portfele stanowią trend. Chociaż tylko 18% respondentów zaczęło z nich korzystać lub zintensyfikowało korzystanie z nich, to ta metoda płatności jest wyraźnie popularniejsza (24%) wśród osób w wieku 25–34.
  • Co ciekawe, jeśli chodzi o zamiar dalszego korzystania z elektronicznych portfeli po zniesieniu restrykcji w Polsce, spośród ogólnej średniej 80% wybija się wskaźnik 90% w przedziale wiekowym 16–24.

Czytaj dalej, aby poznać więcej ciekawych wniosków i dowiedzieć się, jaki mają one wpływ na rynek.

Formy płatności, których popularność wzrosła w wyniku epidemii COVID-19

Prawie połowa (46%) dorosłych twierdzi, że w wyniku pandemii COVID-19 zaczęli korzystać z bezdotykowych form płatności lub zintensyfikowali korzystanie z nich.

Nieco więcej niż jedna czwarta (28%) respondentów częściej kupuje online, a po wypróbowaniu towaru w domu ewentualnie zwraca go za pośrednictwem kuriera. Niewiele mniej (23%) jest tych, którzy również częściej kupują online, ale nieudane zakupy oddają w razie potrzeby w sklepie stacjonarnym.

22% ankietowanych stwierdziło, że zaczęło lub zwiększyło korzystanie z usług Click and Collect, polegających na kupowaniu towarów online i odbieraniu ich w sklepie stacjonarnym. Jest to przykład wielokanałowości — przeplatania się sklepu internetowego i stacjonarnego.

„Co ciekawe, najpopularniejsze formy płatności wskazują, że klienci są zainteresowani korzystaniem z pełnego zakresu ich dostępnych metod: od osobistych kontaktów w sklepie przez sklepy internetowe po wielokanałowość” — mówi Simon Tune, dyrektor handlowy Elavon Europe. „Oznacza to, że niezależnie od tego, w jakim środowisku biznesowym działa przedsiębiorca, może on liczyć na akceptację zmian i postępu przez klientów”.

W podejściu do poszczególnych form płatności można też zaobserwować różnice między poszczególnymi grupami wiekowymi.

O ile z tej formy płatności w związku z pandemią COVID-19 zaczęło korzystać lub korzystało z niej częściej 46% osób dorosłych ogółem, to znacznie większy wzrost jej popularności zaobserwowano zarówno wśród najmłodszych, jak i najstarszych respondentów: jest to nieco ponad połowa (51%) osób w wieku od 16 do 24 lat i 58% w wieku od 55 do 60 lat.

Kupowanie online i zwracanie towarów, które się nie spodobały, za pośrednictwem kuriera, było formą transakcji najczęściej wybieraną w dwóch najmłodszych grupach wiekowych. O ile spośród wszystkich respondentów opcję tę wybrało 28%, to wskaźnik ten wyniósł 34% w przedziale wiekowym 25–34 i aż 37% w przedziale 16–24.

Również w przedziale wiekowym 16–34 pandemia COVID-19 spowodowała największy wzrost zainteresowania zakupami online z ewentualnym oddawaniem towarów w sklepie stacjonarnym. Tę opcję wybrało 28% osób w wieku od 16 do 24 lat i 30% w wieku od 25 do 34 lat. Dla porównania ogólna średnia wyniosła 23%.

Warto zwrócić uwagę na wzrost popularności elektronicznych portfeli. Elektroniczne portfele to aplikacje, jak np. Apple Pay czy Android Pay, które umożliwiają dokonywanie płatności za pomocą urządzeń mobilnych (smartfony/smartwatche).

Średnio niespełna jedna piąta (18%) dorosłych stwierdziła, że zaczęła korzystać z elektronicznych portfeli lub zintensyfikowała korzystanie z nich w związku z pandemią COVID-19. Jednak w przedziale 25–34 jest to już prawie jedna czwarta (24%).

Trwałe zmiany w metodach płatności

„Wiedza o tym, do jakich form płatności przyzwyczaili się ludzie, mówi nam, gdzie Twoja firma musi być teraz, aby zaspokoić potrzeby Twoich klientów. Ale wiedza o tym, z czego będą nadal korzystać, gdy pandemia przeminie, podpowiada nam, w jakim kierunku musisz się udać, jeśli jeszcze tam nie jesteś” — mówi Simon.

Dlatego, gdy respondenci wskazali, z których metod płatności zaczęli korzystać albo zintensyfikowali korzystanie z nich w związku z pandemią COVID-19, zapytaliśmy ich jeszcze, „czy zamierzają nadal korzystać z nich po zniesieniu restrykcji sanitarnych w Polsce?”

Wyniki — dla poszczególnych form płatności — pokazują, że większość ludzi uważa, że utrzyma nowo przyjęte (lub pogłębione) nawyki płatnicze po zniesieniu restrykcji sanitarnych w Polsce.

Także w tym przypadku ewidentna jest różnica podejścia zależnie od wieku.

Płatności bezdotykowe

Spośród tych, którzy zaczęli korzystać z płatności bezdotykowych lub zintensyfikowali korzystanie z nich, 90% zamierza nadal korzystać z nich w przyszłości po zniesieniu w Polsce restrykcji sanitarnych wprowadzonych w związku z pandemią COVID-19.

To bardzo silne poparcie wzrasta nawet do 96% w dwóch najstarszych przedziałach wiekowych, czyli 45–54 i 55–60.

„Ta wola dalszego korzystania z płatności bezdotykowych potwierdza zaufanie, jakim konsumenci darzą teraz transakcje tego rodzaju podczas dokonywania zakupów w formie bezpośredniej. Wynika to nie tylko z tego, że umożliwiają one zachowanie bezpiecznej odległości i higieny, ale także są po prostu wygodne” — mówi Simon.

„Jeśli ktoś nie oferuje jeszcze klientom możliwości płatności bezdotykowych, widzi teraz, że jest na to autentyczny popyt wśród konsumentów — zwłaszcza tych w wieku powyżej 44 lat”.

Płacenie gotówką

Chociaż ponad jedna piąta (22%) osób dorosłych stwierdziła, że w związku z pandemią zaczęła płacić gotówką lub robi to częściej, to chęć dalszego korzystania z tej formy płatności po zniesieniu restrykcji sanitarnych deklaruje tylko 80% z nich. W podejściu do gotówki nie zaobserwowano istotnych różnic pomiędzy grupami wiekowymi.

„To dowodzi, że banknoty i monety będą nadal odgrywały ważną rolę w gospodarce” — mówi Simon. „O ile jednak po cichu mówi to nam, jak duża jest grupa klientów, którzy nadal posługują się gotówką, to powinno też dać wyraźnie do zrozumienia instytucjom finansowym i regulatorom, jak ważne jest to, aby ułatwić dostęp do kont bankowych i skończyć z dyskryminacją w tym zakresie. Ilu spośród konsumentów, którzy nie mają dostępu do płatności elektronicznych, znajduje się w tej sytuacji dlatego, że nie mogą lub nie chcą posiadać konta bankowego?”

Elektroniczne portfele

Elektroniczne portfele, z natury rzeczy, działają we wszystkich środowiskach zakupowych, umożliwiając dokonywanie płatności zarówno bezpośrednio, jak i w automacie, w Internecie i sprzedaży wielokanałowej. Stanowią one płatniczy trend, zwłaszcza w młodym pokoleniu. O ile tych, którzy zaczęli korzystać z tej metody płatności lub zaczęli korzystać z niej częściej w związku z epidemią, było 18% wśród wszystkich respondentów, to okazała się ona znacznie bardziej popularna (24%) w przedziale wiekowym 25–34.

Jeśli jednak chodzi o zamiar dalszego korzystania z elektronicznych portfeli po zniesieniu restrykcji w Polsce, to najbardziej tym zainteresowana była jeszcze młodsza grupa.

Średnio cztery na pięć osób (80%) spośród tych, które zaczęły korzystać z elektronicznych portfeli w związku z pandemią COVID-19 albo zintensyfikowało korzystanie z nich, zamierza nadal posługiwać się nimi. Średnia ta wzrasta do 90% wśród osób w wieku od 16 do 24 lat.

Tę samą ankietę zleciliśmy również w innych krajach, co może Państwa zainteresować:

Zadaliśmy te same pytania 1000 osobom dorosłym z Irlandii i 1129 osobom dorosłym z Wielkiej Brytanii

Badania były prowadzone na i:omnibus, internetowej platformie Omnibus Ipsos MORI.

  • Wywiady internetowe zostały przeprowadzone wśród osób dorosłych w wieku 16- 60 lat w Polsce.
  • Nasza baza respondentów obejmuje w sumie 1086 osób dorosłych, które wypełniły ankietę w dniach 2-4 czerwca 2021 roku.
  • Próba jest reprezentatywna dla populacji z uwzględnieniem parytetów dotyczących: wieku, płci, regionu i statusu zawodowego.
  • Zastosowano ważenie danych w odniesieniu do znanego profilu populacji w poszczególny przedziałach wiekowych zależnie od płci, regionu, wykształcenia, statusu zawodowego i klasy społecznej, aby były reprezentatywne dla całego kraju i odzwierciedlały dorosłą populację Polski.
  • Liczebność naszych podgrup osób dorosłych w wieku od 16 do 60 lat z Polski, które zaczęły korzystać z poszczególnych metod płatności lub zintensyfikowały korzystanie z nich w związku z epidemią COVID-19, jest następująca: Płatności bezdotykowe n=497; Elektroniczny portfel= 192; Kupowanie online i odbiór w sklepie =243; Kupowanie online, wypróbowanie w domu, zwrot za pośrednictwem kuriera n=304; Kupowanie online, wypróbowanie w domu, zwrot w sklepie stacjonarnym n=248; Płacenie gotówką n=240; Dokonywanie zakupu z płatnością w późniejszym terminie n=131; Skanowanie i płacenie za pomocą aplikacji n=86; Kupowanie i płacenie w mediach społecznościowych n=80.
Share:

Kontynuuj czytanie

Unikanie typowych pułapek prawnych w e-commerce artykuł

Unikanie typowych pułapek prawnych w e-commerce

Sposoby płatności nie tylko online artykuł

Sposoby płatności nie tylko online

Przyszłość handlu detalicznego artykuł

Przyszłość handlu detalicznego

Your Order
  • Qty:

    X

    Delete Product